Pistoia en het Baptiserium - Reisverslag uit Firenze, Italië van Marjolein Nijbakker - WaarBenJij.nu Pistoia en het Baptiserium - Reisverslag uit Firenze, Italië van Marjolein Nijbakker - WaarBenJij.nu

Pistoia en het Baptiserium

Door: marjoleinnijbakker

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

16 April 2011 | Italië, Firenze

Hallo lieve allemaal,

De tijd tikt hier veel te snel voorbij en er zijn nog zoveel mooie dingen te zien en te doen. Afgelopen dagen heb ik in ieder geval weer een aantal mooie steden bezocht en het Baptiserium in Florence.
Donderdag ben ik naar Pistoia geweest, dit is een kleinere plaats dan Florence, maar heeft wel een aantal mooie gebouwen. Pistoia heeft verder als pluspunt dat het niet zo ver is met de trein. Aan het einde van de ochtend kwam ik aan op het station, dat niet ver van het centrum afligt. Eigenlijk kun je gewoon een grote straat volgen naar het plein met de kathedraal. Hier was ook gelukkig een tourist information waar je een gratis kaart kon krijgen en zowaar een Nederlandse brochure. Lange leve de tourist information in Pistoia. Jammer genoeg was de kathedraal die dag gesloten, dus heb ik het zilveren altaar niet kunnen bewonderen. Gelukkig is de architectuur van de historische gebouwen, waaronder het Antiek Paleis van de Bisschoppen, hier ook heel mooi. Kenmerkend aan de gebouwen hier zijn de gestreepte muren, onder andere van de kerk van Sint Jan Furoricivitas. Voor de liefhebbers van kunstgeschiedenis onder ons: dit schijnt onderdeel te zijn van de Romaanse bouwstijl van Italië. Naast de gebruikelijke kerken en paleizen van een stad is het oude ziekenhuis, het Spedale del Ceppo hier ook bijzonder. De externe loggia (portiek)is gebouwd in 1514 en versierd tussen 1511 en 1528. De loggia is versierd met zeven medaillons met een sierrand van geëmailleerde terracotta die de zeven werken van barmhartigheid voorstellen. De zeven werken van barmhartigheid staan voor:
1. De hongerigen spijzen
2. De dorstigen laven
3. De naakten kleden
4. De vreemdelingen herbergen
5. De zieken bezoeken
6. De gevangenen bezoeken
7. De doden begraven
's middags heb ik nog even door de stad gedwaald. Gelukkig is het centrum redelijk klein in doorsnede en worden de grenzen duidelijk door de stadsmuren aangegeven. Zo kon ik het treinstation weer terugvinden en een kaartje kopen bij de automaat.
Vrijdag heb ik eerst allerlei lekkere dingen voor het weekend gekocht, waaronder verse tortellini gevuld met ricotta en spinazie, aardappelpartjes en straticiatella yoghurt. 's Middags besloot ik het Baptiserium te bezoeken op aanraden van de pianoleraar van mijn moeder. Eerst moest ik op zoek naar het gebouw waar ze de kaartjes verkopen, omdat de kassa bij de doopkapel zelf was gesloten. Na verschillende rondjes over het plein en de nabijgelegen straten te zijn gelopen, bleek het tegenover de doopkapel te liggen. De rij was er bijna niet en met mijn kaartje kon ik door de poort. De koepel beschikt over prachtige mozaïeken met Byzantijnse invloeden. Na te hebben genoten van al dit moois, was het tijd om eens op zoek te gaan naar betaalbare winkels in Florence. De H&M in Florence is gelukkig veel opgeruimder dan die in Nederland en ik ben daar dan ook goed geslaagd. Vandaag heb ik meteen mijn nieuwe blauw/ wit gestreepte blouse aangetrokken. Het hemdje met de viooltjes moet nog even wachten op wat warmer weer. Ten slotte heb ik nog een ketting aangeschaft die ik niet kon laten hangen. 's avonds lekker risotto gegeten met champignons, doperwtjes en brie. Iemand anders nog tips over hoe ik een kilo doperwtjes en risotto kan bereiden? Binnenkort zal ik jullie meer vertellen over Siena.

Veel liefs,
Marjolein

  • 16 April 2011 - 21:52

    Rianne:

    Oke zeker weten dat als ik twee dagen achter elkaar vrij heb straks tijdens mijn stage dat ik een tripje ga maken naar Florence! Het klinkt allemaal zo mooi en natuurlijk wil ik ook alles zien van de Medici!

    Kwam gisteravond toevallig Laura nog tegen in de Stee en we hebben een tijdje over jou Italie avontuur en het mijne staan praten, erg gezellig! Als ik weer terug ben in Nederland moeten we zeker een keertje afspreken om foto's uit te wisselen etc!

  • 18 April 2011 - 14:58

    Odilia Beeren:

    Hallo Marjolein,

    hier is een lekker recept voor jouw
    kilo erwten.
    Genoeg voor 8 personen.

    1000 gram gare doperwten,
    1000 gram komkommerblokjes
    800 gram emmentaler in blokjes
    120 gr. gehakte hazelnoten
    broodcroutons
    meng dit alles door elkaar en voeg er mayonaise naar smaak aan toe.
    Succes er mee en groetjes,
    Odilia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Firenze

Marjolein

Since October 2011 I work as a freelancer in the creative industries. I am specialized in marketing. Moreover I work as fundraiser for festivals, such the 'Louis Coupers Festival' in the Hague. In my free time I love to travel. My last trip was to Zell am See in Austria. All the best for now, Marjolein

Actief sinds 31 Maart 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 7546

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 09 September 2016

Midweek Berlijn

05 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Voor het eerst in de Verenigde Staten

01 Maart 2015 - 06 Maart 2015

Een week in Wilemstad

19 September 2014 - 28 September 2014

Eerste reis buiten Europa

04 Maart 2013 - 11 Maart 2013

Week naar Oostenrijk

31 Maart 2011 - 28 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: