Mercato Central en het Uffizi - Reisverslag uit Firenze, Italië van Marjolein Nijbakker - WaarBenJij.nu Mercato Central en het Uffizi - Reisverslag uit Firenze, Italië van Marjolein Nijbakker - WaarBenJij.nu

Mercato Central en het Uffizi

Door: marjoleinnijbakker

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

22 April 2011 | Italië, Firenze

Hallo allemaal,

Ondertussen is mijn laatste week in Italië aangebroken. Dinsdag ben ik naar het Mercato Centrale geweest, de centrale markthal. De markthal ligt vlakbij de basiliek San Lorenzo. Als liefhebber van lekker eten kun je hier gemakkelijk een uur of wat doorbrengen. Je kunt hier Pecorinokaas krijgen waar de streek om bekend is. Zelf heb ik ook een stuk aangeschaft om over de pasta en risotto te kunnen raspen. Gelukkig hebben we een kaasmes in huis, zodat het blokje een beetje te verdelen is. Daarnaast kun je er vers belegde broodjes, zongedroogde tomaatjes, verse pasta en wijn kopen. Woensdag wilde ik naar het Uffizi, maar ik was nog niet helemaal voorbereid op de wachtrij. Ik had bijvoorbeeld geen brood bij me, wat toch een beetje lastig is zo rond het middaguur. Na twee uur wachten was ik nog niet eens halverwege. Je kunt wel uit de rij kopen, maar dit kost tenminste 23 euro. De twee uur waren voor mij wel weer genoeg en ik besloot om nog even van het zonnetje te genieten. Je kunt ook je kaartje via internet kopen, alleen omdat ik alleen nog deze week heb, kon ik het kaartje niet meer bij het museum zelf kopen. Bij commerciële organisaties kon ik nog wel een kaartje kopen, maar dan ben je minstens vijftien euro kwijt. Aangezien het museum vanaf 8.15 uur 's ochtends geopend is, besloot is het donderdagochtend vroeg nog eens te proberen. Geloof het of niet, maar om 8.15 uur moet je alsnog twee uur wachten om het museum te kunnen betreden. Aangezien ik op de Utrecht School of the Arts zit, mocht ik wel gratis naar binnen en het wachten is zeker de moeite waard. Enkele wonderen van het Uffizi:
1. La primavera, en de Geboorte van Venus. Van Botticelli
2. Zelfportretten van Rembrandt van Rijn
3. De venus van Urbino, en Flora van Titiaan
4. Michelangelo : Doni Tondo
5. Raphael: Madonna of the Goldfinch

oftwel er hangen veel grote namen in het Uffizi en je zou er bijna een kunstoverdosis van krijgen.
Veel instellingen, waaronder de universiteit waar ik veel onderzoek, zijn dicht voor de paasdagen. Het is hier heel normaal om een week gesloten te zijn voor Pasen. Gelukkig is de supermarkt wel open en gaat de universiteit dinsdag open. De supermarkt staat natuurlijk wel bol van de mensen die paasinkopen aan het doen zijn, gelukkig heb ik nu mijn boodschapjes voor het weekend in huis.

Liefs,
Marjolein

• 23 April 2011 - 12:29

Rianne Van Der Heiden:

He meis!

Ik ben nu ook in Italië! Wij gaan zo ook nog even heel snel boodschappen inslaan voor een week haha.
    En we gaan zeker naar Florence toe!
    X