Aan de studie - Reisverslag uit Firenze, Italië van Marjolein Nijbakker - WaarBenJij.nu Aan de studie - Reisverslag uit Firenze, Italië van Marjolein Nijbakker - WaarBenJij.nu

Aan de studie

Door: marjoleinnijbakker

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

09 April 2011 | Italië, Firenze

Ciao tutti,
Donderdag heb ik de Duomo beklommen. Hiervoor vertrok ik om negen uur naar het hart van Florence. Onderweg heb ik nog even een Italiaans krantje gelezen. Hier hebben ze net als in Nederland gratis krantjes zoals de Metro en Citta. Verder word ik geregeld aan Nederland herinnerd door de TNT post en de postbodes in hun oranje jasjes. Om half tien was ik dus bij het Duomo en omdat het nog vroeg was stond er geen rij voor de Duomo. Na ongeveer tweehonderd treden kom je in het lage gedeelte van de koepel met echt een schitterende schildering. Via de rand kom je bij de tweede helft van de trappen. Na nog 263 steile treden kom je op het dak van de koepel waar je kunt uitkijken over heel Florence. Hier zijn genoeg toeristen die spontaan aanbieden om je op de foto te zetten, dus hiervan heb ik weer een paar mooie plaatjes met dank aan een Engelse vader en zijn zoontje, een andere buitenlandse vrouw, en een buitenlands koppel die ik zelf ook op de foto heb gezet. Op de terugweg kom je een stuk hoger langs de koepel, helaas moest ik hier doorlopen, omdat er allemaal achter me zaten, dus daar heb ik niet zo veel foto’s van. Na buiten een mandarijntje te hebben gegeten, ontdekte ik dat je de kerk gratis in mag (in tegenstelling tot de koepel). De mensen worden momentsgewijs de kerk ingelaten en na ongeveer tien minuten mocht ik de kerk in. Deze is vergeleken met de koepel iets minder bijzonder. Er is wel een mooie met goud beschilderde tempaan, en de marmeren vloer is natuurlijk ook mooi, maar er is niet eens een goede plek waar je een kaarsje kunt aansteken. Zondags kun je eventueel ook diensten bijwonen in de dom en onder de kerk kun je het Opero museum bezoeken.
Na het bezoek aan de kerk ging ik met de vertrouwde C2 bus naar het plein met de supermarkt. De C bussen zijn een soort minibusjes die alleen in het centrum rijden. Het formaat is een beetje te vergelijken met de bus uit Utrecht die door het Museumkwartier rijdt. Bij de supermarkt heb ik nog snel even een brood gehaald, anders had ik vandaag geen ontbijt.
's middags heb ik als gebruikelijk in de bibltiotheek aan mijn onderzoek gewerkt. Rond een uur of vier was de accu van mijn laptop weer leeg en ging op zoek naar een park, maar volgens mij was dit meer een besloten tuin, want ik kon het niet echt vinden. Wel vond ik een hele goed gelatteria waar ik een coppotto piccollo (een klein bakje) met biscotti ijs en ciocolloto di fondante heb gegeten. Vooral de ciocolloto di fondante was erg goed. Later hoorde ik van mijn huisgenoot dat dit ook één van zijn favoriete gelatteria's is (en die van veel Florentiers). Na het eten van het ijs ben ik naar het parkje bij de rivier gegaan. Hier is ook een stukje strand waar je kan liggen als het water van de rivier niet te hoog staat. In het park heb ik een nieuwe tekening gemaakt voordat ik naar huis ging. Thuis was Trevor (één van mijn Amerikaanse huisgenoten) een Italiaanse spelshow aan het kijken, aangezien het internet er nog steeds uit lag. Totdat Rachel terugkwam van Rome hebben we zitten kletsen en televisie gekeken. Daarna heb ik lekkere pasta met champignons en ricotta gemaakt. Waarna we nog even weekendmiljonairs hebben afgekeken.
Vrijdag ben ik voor het eerst naar het European University Institute geweest. Eerst moest ik mijn toegangspasje ophalen en toen kon ik aan de slag in de bibliotheek. Gelukkig staan hier wel de boeken op een plank en heb ik bruikbare informatie gevonden over Italiaanse politiek, met name over de censuur, en over allianties. De Universiteit heeft ook een kantine waar je goedkope pizza's en cappucinno's kunt kopen. Superhandig! Na een middag in de boeken, bleek in het appartement het internet het gelukkig weer te doen. 's avonds hebben Trevor, Rachel en ik nog een wijntje gedronken, omdat Rachel vrijdagnacht weer naar Indiana zou vertrekken. Vandaag ben ik naar Fiesola geweest, maar daarover binnenkort meer.

Liefs,
Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Firenze

Marjolein

Since October 2011 I work as a freelancer in the creative industries. I am specialized in marketing. Moreover I work as fundraiser for festivals, such the 'Louis Coupers Festival' in the Hague. In my free time I love to travel. My last trip was to Zell am See in Austria. All the best for now, Marjolein

Actief sinds 31 Maart 2011
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 7533

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 09 September 2016

Midweek Berlijn

05 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Voor het eerst in de Verenigde Staten

01 Maart 2015 - 06 Maart 2015

Een week in Wilemstad

19 September 2014 - 28 September 2014

Eerste reis buiten Europa

04 Maart 2013 - 11 Maart 2013

Week naar Oostenrijk

31 Maart 2011 - 28 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: